torsdag 13 november 2014

Stoppad på cykel

Hasse och jag cyklade imorse så att Emma och Kevin skulle kunna ta bilen in till stan. Det var kallt som attan men ganska skönt med frisk luft innan man börjar jobba.
Krigsmuseet stod på agendan för ungdomarna.
Jag cyklade hem från jobbet i tid så att jag skulle möta Amanda vid bussen, annars brukar hon gå hem själv och vara ensam någon halvtimme innan jag kommer. En kinesisk kvinna frågade mig när jag kom till bussen om Amanda brukade vara ensam hemma eftersom vi inte brukar möta henne, hon frågade också hur gammal hon är. Hon sa sen att hon har hört att det är olagligt här att lämna barn under 12 år ensam hemma.
Allvarligt... jag talade om att i Sverige åker de kommunal buss själva och är hemma själv om föräldrarna anser att barnen är mogna för det. Sen cyklade vi hem och googlade detta, kan inte vara möjligt...
I lagen står det mycket riktigt att föräldrarna får inte ÖVERGE sina barn om de är under 16 år men jag tyckte inte att det var det vi gjorde när hon fick vara ensam en stund på eftermiddagarna. 
Kanske hon misstolkat detta lite...
Nog om detta... Min man kommer sen hem och även han har brutit mot lagen enligt medtrafikanterna, naturligtvis inte enligt honom.
Han cyklade hem när det var mörkt och hade inget lyse på cykeln och ingen hjälm. 2 bilar som körde förbi honom stannade och talade om att så där får man inte göra... du måste ha lyse och hjälm.
 Jag tror knappast att någon i Sverige mer än polisen skulle stanna en och tala om det för en, möjligen slängt sig på tutan. 
Jag förstår dom,för att som bilist är man ju livrädd att man ska köra på någon i mörkret.
Inte nog med detta... Hasse tyckte sen att jag cyklar väl på gångbanan resten av vägen men då mötte han en man som inte var sen att påpeka att du måste cykla på höger sida och förresten så ska man cykla på vägen inte på gångbanan...

Amanda kom hem med sitt första report card idag och det såg jätte bra ut. Många E var det och här betyder det excellent.
Toppen! Bra jobbat gumman! 
De får inga betyg utan mer omdömen i varje ämne och även i ordning och uppförande.
Hon hade även med sig en brainteser hem som hon körde på tid med oss allihop... är du lika smart som en 5:e klassare?
Här sitter en maskiningenjör och en systemvetare och kliar sig i huvudet..



1 kommentar:

  1. Oh vad jag tycker om att läsa bloggen,plus att se alla fina bilder,det är som att få vara med fast på lite distans.Flickorna tror jag blir mer och mer som kopior av varandra.Hoppas Kevin kryar på sig fort!!!.Ett stort grattis till dig Amanda,jag beundrar dig,att komma till ett nytt land,och bli så duktig så fort också det är värt ett stort fång med röda rosor åtminstone!!Snart är du nog fotbollsproffs också ska du se.Vi är så stolta över dig,skönt att du är pigg igen också,Ta nu hand om storasyster och Kevin, och ha det gott allihopa

    SvaraRadera